november 24, 2020

Auto Nieuws

Automotive Nieuws Online

Toyota hybride bespaart in 10 jaar...

Toyota hybride bespaart in 10 jaar…

Toyota hybridemodellen bespaarden tussen 2009 en 2019 in Nederland gezamenlijk ruim 400 miljoen liter brandstof. Dat komt overeen met een besparing van ruim 1,14 miljoen ton CO2-uitstoot. Dit is vergelijkbaar met de uitstoot van 9 miljoen retourvluchten van Amsterdam naar Londen. Dat blijkt uit het Hybrid Switch-onderzoek van onderzoeksbureau JATO Dynamics in opdracht van Toyota Nederland.

Toyota Europees leider in laagste CO2 per kilometer

Slechts vier van de twintig bestverkochte automerken in Europa wisten in 2019 hun gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer te verlagen ten opzichte van 2018. Daarbij laat Toyota veruit de laagste gemiddelde CO2-uitstoot noteren van 97,5 gram per kilometer. Dit bleek eerder al uit cijfers van JATO Dynamics. Toyota dankt deze leidende positie aan een breed gamma aan hybridemodellen, door decennialang te investeringen in deze vooruitstrevende techniek.

JATO Dynamics onderzoek Nederland

Voor het recent uitgevoerde Hybrid Switch-onderzoek onderzocht JATO Dynamics ditmaal het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van alle in Nederland geregistreerde Toyota hybridemodellen (NEDC) tussen 2009 en 2019. Daarbij werden de gegevens vergeleken met de gemiddelden uit het desbetreffende segment, met een conventionele verbrandingsmotor. De ruim 115.000 Toyota hybridemodellen produceerden tussen 2009 en 2019 in Nederland gemiddeld 87 gram CO2 per kilometer, terwijl het gemiddelde van de totale markt op 122 gram lag.1)

Laag verbruik voor particulieren in top 3 bij keuze nieuwe auto

Voor 87% van de Nederlandse particuliere autokopers is besparen op brandstof van groot belang. Voor hen staat brandstof besparen, na een gunstige prijs-kwaliteitverhouding en hoge betrouwbaarheid, in de top 3 van de belangrijkste criteria bij de keuze voor een nieuwe auto. Uit het onderzoek blijkt ook dat je met een Toyotahybride op jaarbasis tussen 330 en 630 euro aan brandstofkosten kunt besparen, afhankelijk van het model.1)

Hybride-auto is dé vorm van elektrisch rijden tijdens energietransitie

Uit consumentenonderzoek uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van Toyota Nederland blijkt dat elektrisch rijden voor veel particuliere kopers nog een stap te ver is. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt een volledig elektrische auto (nu nog) te duur en de actieradius te beperkt. In de huidige energietransitie is hybride daarom voor veel particulieren op dit moment de meest aantrekkelijke oplossing. Hybride blijkt dan ook populairder als eerstvolgende auto dan een volledig elektrische auto. Ruim 11% wil naar een hybrideauto overstappen en 8,8% naar een elektrische auto.2)

Vierde generatie hybridetechnologie

De vierde generatie van Toyota’s toonaangevende hybridetechnologie gaat weer een stap verder en staat garant voor gemiddeld 20% minder brandstofverbruik ten opzichte van de vorige generatie. De vierde generatie hybridetechnologie is te vinden in de volledig nieuwe Toyota Yaris.

Hybrid Switch Dagen

Om de switch naar hybride extra aantrekkelijk te maken, introduceert Toyota de Hybrid Switch Dagen, met tijdelijk maximaal inruilvoordeel. Op www.toyota.nl/switch is eenvoudig het inruilvoordeel, de brandstofbesparing en CO2-besparing te vinden met de overstap naar een Toyota hybridemodel.

Bronnen:
1) JATO Hybrid Switch onderzoek 2009-2019. De brandstofvergelijking is gebaseerd op onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door JATO Dynamics BV (2020). Hierin worden de uitstoot- en verbruikscijfers (NEDC) van een Toyota Hybrid vergeleken met de gemiddeldes uit het desbetreffende segment van voertuigen met een conventionele verbrandingsmotor. In de berekening bedraagt de brandstofprijs € 1,659 (brandstofprijzen.nl), peildatum: 27-07-2020. De kilometrage bedraagt gemiddeld 13.000 kilometer per jaar (CBS, 2019).

2) Hybrid Switch onderzoek augustus 2020 door PanelWizard (n = 1.074).