november 24, 2020

Auto Nieuws

Automotive Nieuws Online

KLASSIEKE SPYKER

HISTORISCHE REVIVALRIT MET KLASSIEKE SPYKER

Als gevolg van de coronamaatregelen is Concours d’Elegance Paleis Soestdijk verplaatst naar volgend jaar. Toch is er goed nieuws voor liefhebbers van bijzondere auto’s. Op vrijdag 11 september rijdt Jan-Peter Nijmeijers van Classics at the Palace een historische rit met een zeldzame klassieke auto van Nederlandse bodem. Precies honderd jaar na de legendarische recordrit met de Spyker C4 vindt deze revivalrit over de originele route plaats.

Aan het begin van de 20e eeuw stond de auto-industrie nog in de kinderschoenen. Om de kwaliteit en de betrouwbaarheid van hun producten te bewijzen, namen autofabrikanten op grote schaal deel aan duurzaamheidsrally’s en langeafstandsritten. In 1919 vestigde Rolls-Royce een wereldrecord door het ononderbroken afleggen van een afstand van 24.000 kilometer. Een jaar later besloot de Nederlandse autofabrikant Spyker om dit record te verbreken met de splinternieuwe Spyker C4. In 36 dagen legde het toenmalige topmodel een afstand van 30.360 kilometer af. Deze afstand werd verreden over een vaste route van 209 kilometer tussen het Gelderse Nijmegen en het Limburgse Sittard. In totaal legde de vierdeurs Landaulette het traject precies 145 keer af met een gemiddelde snelheid van 35 kilometer per uur.



Eerbetoon
“In autoliefhebberskringen is de Spykerrit van 1920 een legendarische gebeurtenis”, zegt Jan-Peter Nijmeijers van Classics at the Palace. “Daarom vieren we het honderdjarig jubileum op de best mogelijke manier: met een nieuwe rit die zoveel mogelijk de oorspronkelijke route volgt.” De Spykerrit van 2020 wordt verreden met de Spyker C4 30/40 pk uit 1921 van de familie Jans. Net als de recordauto wordt deze Spyker C4 aangedreven door een 5,7-liter benzinemotor van Maybach. De zescilinderlijnmotor met zijkleppen levert een maximum vermogen van 72 pk. Dankzij een 120 liter grote brandstoftank is het niet nodig om onderweg te stoppen om te tanken.

Technische ondersteuning
Het vertrekpunt op 11 september is de locatie waar ooit Garage L.A. Moll was gevestigd, op de hoek van de Thijmstraat en de St Annastraat in Nijmegen. Vanaf hier leidt de route langs de plaatsen Plasmolen, Gennep, Arcen, Venlo, Reuver en Roermond naar het keerpunt vlakbij Sittard. Tijdens de revivalrit zorgen Hamer Installatietechniek en de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) voor technische ondersteuning. Een leuk detail: ook in 1920 stond de KNAC paraat om bijstand te verlenen bij calamiteiten onderweg.


Verfrissching
Om het historische karakter van de revivalrit te benadrukken, wordt een aantal historische momenten meegenomen in de jubileumeditie van 2020. Van een ‘verfrissching’ in Roermond en het drinken van warme chocolademelk in Nijmegen tijdens het tanken – in 1920 werd de rit tijdens de wintermaanden verreden – tot het rijkelijk versieren van de Spyker met bloemen door de familie Jetten aan de finish in Gennep. Precies zoals de familie dat 100 jaar geleden ook deed en natuurlijk onder muzikale begeleiding van de plaatselijke harmonie. “Deze revivalrit is een hommage aan automobiliteit en aan het Nederlandse mobiele erfgoed. Het is geweldig om te zien dat iedereen dit initiatief met zoveel enthousiasme omarmt en ondersteunt”, besluit Nijmeijers.